25.11.2023 19:52
Nesne Yönelimli Programlama (OOP), yazılım geliştirmenin güçlü ve yaygın bir paradigmasıdır. C# programlama dilinde OOP kavramlarına hakim olmak, daha sürdürülebilir, esnek ve anlaşılır kodlar yazmanın anahtarıdır. Bu makalede, C# ile Nesne Yönelimli Programlama'nın temel kavramlarına odaklanacak ve bu kavramları anlamak için basit uygulama örnekleri sunacağız.
Nesne Yönelimli Programlama Nedir?
Nesne Yönelimli Programlama, gerçek dünyadaki nesneleri (objects) modelleyen bir programlama paradigmadır. Bu nesneler, veri alanları (attributes) ve bu veri üzerinde işlem yapan metotları (methods) içerir. C# dilinde, sınıflar aracılığıyla nesne yönelimli programlama uygulanır.
Temel Kavramlar:
1. Sınıflar (Classes):
C#'da nesne yönelimli programlamada temel yapı taşıdır.
Özellikleri (property) ve davranışları (method) tanımlayan bir şablondur.
2. Nesneler (Objects):
Sınıfların örnekleridir.
Bir sınıftan birden çok nesne oluşturulabilir.
3. Kalıtım (Inheritance):
Bir sınıfın başka bir sınıftan türetilmesini sağlar.
Alt sınıf, üst sınıfın özelliklerini ve metotlarını miras alır.
4. Polimorfizm (Polymorphism):
Aynı isimdeki metotların farklı davranışlar sergilemesini sağlar.
Aşırı yükleme (overloading) ve aşırı yazma (overriding) ile gerçekleştirilir.
Uygulama Örnekleri:
Örnek 1: Sınıf ve Nesne Oluşturma
Örnek 2: Kalıtım
Bu örnekler, C# ile Nesne Yönelimli Programlama'nın temel kavramlarını ve bu kavramların nasıl uygulandığını anlamanıza yardımcı olacaktır. Nesne yönelimli programlama, yazılım geliştirme sürecini daha anlaşılır ve yönetilebilir hale getirerek kod kalitesini artırır. İyi kodlamalar!
Nesne Yönelimli Programlama Nedir?
Nesne Yönelimli Programlama, gerçek dünyadaki nesneleri (objects) modelleyen bir programlama paradigmadır. Bu nesneler, veri alanları (attributes) ve bu veri üzerinde işlem yapan metotları (methods) içerir. C# dilinde, sınıflar aracılığıyla nesne yönelimli programlama uygulanır.
Temel Kavramlar:
1. Sınıflar (Classes):
C#'da nesne yönelimli programlamada temel yapı taşıdır.
Özellikleri (property) ve davranışları (method) tanımlayan bir şablondur.
Kod:
class Araba
{
public string Marka;
public string Model;
public void Calistir()
{
Console.WriteLine("Araba çalıştırıldı.");
}
}
2. Nesneler (Objects):
Sınıfların örnekleridir.
Bir sınıftan birden çok nesne oluşturulabilir.
Kod:
Araba araba1 = new Araba();
araba1.Marka = "Toyota";
araba1.Model = "Corolla";
araba1.Calistir();
3. Kalıtım (Inheritance):
Bir sınıfın başka bir sınıftan türetilmesini sağlar.
Alt sınıf, üst sınıfın özelliklerini ve metotlarını miras alır.
Kod:
class Kamyon : Araba
{
public void YukTasi()
{
Console.WriteLine("Kamyon yük taşıyor.");
}
}
4. Polimorfizm (Polymorphism):
Aynı isimdeki metotların farklı davranışlar sergilemesini sağlar.
Aşırı yükleme (overloading) ve aşırı yazma (overriding) ile gerçekleştirilir.
Uygulama Örnekleri:
Örnek 1: Sınıf ve Nesne Oluşturma
Kod:
class Program
{
static void Main()
{
Araba araba1 = new Araba();
araba1.Marka = "Ford";
araba1.Model = "Focus";
araba1.Calistir();
}
}
Örnek 2: Kalıtım
Kod:
class Program
{
static void Main()
{
Kamyon kamyon1 = new Kamyon();
kamyon1.Marka = "Volvo";
kamyon1.Model = "VNL";
kamyon1.Calistir();
kamyon1.YukTasi();
}
}
Bu örnekler, C# ile Nesne Yönelimli Programlama'nın temel kavramlarını ve bu kavramların nasıl uygulandığını anlamanıza yardımcı olacaktır. Nesne yönelimli programlama, yazılım geliştirme sürecini daha anlaşılır ve yönetilebilir hale getirerek kod kalitesini artırır. İyi kodlamalar!